28.5.2020

Työhyvinvoinnin seuranta kevään viimeisenä ajatuksena

Mitä mieltä sinä olet työhyvinvoinnin seurannasta taikka sen aiheuttamista hyvinvointitoimenpiteistä työpaikallasi? "Älysormus sormeen ja kytketään työntekijä nettiin" - uutisoi yle viimeviikolla. Uutisessa oli minun makuuni paljon hyvää, kuten se, että työhyvinvoinnin seuraaminen ei saisi nojata massakyselyihin, jotka toteutetaan kerran vuodessa taikka kahdessa. Huonona koen, että työnantajalle raportoisin vapaa-aikaani ellen itse siitä halua keskustella. Työhyvinvointiin vaikuttaa keskeisesti työntekijän elämätilanne ja yleinen terveys siinä, mutta työhyvinvointi on nimensäkin mukaan TYÖhyvinvointi, johon tulisi vaikuttaa työajalla.



TÖISSÄ ja VAPAALLA - Pitäisi olla eri asia, eikö?




Otetaan sellainen esimerkki, että laitan älysormuksen sormeeni ja minua monitoroidaan vaikka kahden viikon ajan. Loistavaa, sitä teen jo itseäni varten nytkin. Meneekö raportti työnantajalle, joka kertoo kuinka minun tulisi elää vapaa-ajallani? Vai voisiko olla niin, että tämä työnanataja pyrkisi vaikuttamaan työhyvinvointiini ratkaisuilla, jotka tapahtuvat työtä tehdessäni?

Älkää ymmärtäkö minua väärin, minulla ei ole mitään älysormuksia vastaan, päinvastoin. Otan mielelläni vastaan tutkimustarkoitukseen sellaisia laitteita!  Kun sellainen fysiologinen mittari laitetaan työntekijän sormeen taikka vyötärölle taikka ranteeseen, tulee olla valmis myös ottamaan nämä tulokset sellaisenaan vastaan.  Ei niin, että "Jennillä varmaan oli kuormitusta, koska hänellä on kotona lapset ja tiskiallas täynnä" - tyyppisesti. Olen liikaa huomannut työelämässä ihmisten ongelmien vähättelyä. Mitataan, KYLLÄ, mutta miten asioita tehdään toisin ettei päädyttäisi niin kuormittaviin tilanteisiin.


Hyvinvointikello aina kädessä :)


Työhyvinvointi on nyt IN, sen olen huomannut varsinkin tämän vuoden aikana. Olen myös huomannut sen, että monilla eri aloilla työhyvinvoinnilla tarkoitetaan hieman eri asiaa. Kun seurataan/mitataan työhyvinvointia, onkin tärkeää määrittää mitä sillä milloinkin tarkoitetaan. Sitten vielä loppukaneettina sanoisin, että pitää olla valmis myös panostamaan sen työhyvinvoinnin saavuttamiseksi, yleensä se tarkoittaa työaikaa eli rahaa. Mittarit mittavaat, mutta ei takaa muutosta parempaan.


Kysyin alussa, että mitä sinä olet mieltä työhyvinvoinnin seurannasta taikka sen aiheuttamista hyvinvointitoimenpiteistä? Minun oma mielipiteeni on, että parempi olisi seurata usein kuin harvoin. Työhyvinvoinnin mittarit tulisi soveltua kyseiseen työyhteisöön ja työhyvinvointi määritellä siinä tarkasti, että tiedetään mistä puhutaan. Älysormus on tervetullut sormeeni. Työhyvinvointitoimenpiteitä tulisi olla eri työhyvinvoinnin osa-alueilla soveltuen taas kyseiseen työyhteisöön, sekä systemaattisuus sen jatkuvaan kehittämiseen organisoidumpaa.

Huh, mikä työhyvinvointivuosi takana! Olen oppinut työhyvinvoinnista sen, että sen mittaaminen, tulkitseminen ja edistäminen on HAASTE, joka ei saa loppua koskaan.
Nyt jään ajatusteni kanssa kesätauolle ja jatkan taas syksyllä. 

Kiitos, kun olet ollut mukana lukemassa juttujani. 

Onnea valmistuville ahertajille ja hyvää kesää!




Terkuin Jenni

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Lomalta töihin - olinko edes lomalla?